Ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα στον τομέα της ασφάλειας είναι αναμφισβήτητα οι υπηρεσίες Λήψης και Διαχείρισης Σημάτων Συναγερμού τόσο από τις ιδιωτικές εταιρείες που διαθέτουν Κεντρικούς Σταθμούς Λήψης Σημάτων Συναγερμού, όσο και από τις Ιδιωτικές Εταιρείες Παροχής Υπηρεσιών Ασφαλείας (ΙΕΠΥΑ).

Ρεπορτάζ: Γιάννης Νάκος

Το Securitynews.gr με το σημερινό του ρεπορτάζ θέλει να θέσει επί τάπητος και σε δημόσια συζήτηση όλες εκείνες τις παραμέτρους που οριοθετούν και εξασφαλίζουν αφενός την ασφάλεια των καταναλωτών και την εμπιστοσύνη στα συστήματα ασφαλείας και αφετέρου προωθούν την καλυτερη και αποτελεσματικότερη συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων μερών με τις Ελληνικές Αρχές.

“Τι είναι τα Κέντρα Λήψης Σήματος;”

Όπως είναι γνωστό, οι εταιρείες που αναλαμβάνουν τον ρόλο των Κέντρων Λήψης Σήματος, συνδέουν τα συστήματα ασφαλείας που διαθέτουν με εκείνα τα συστήματα συναγερμού που υπάρχουν σε κάθε εγκατάσταση τελικού καταναλωτή (οικιακός εξοπλισμός ή επιχειρηματικός) και λαμβάνουν σήματα, όταν διενεργείται κάποιο συμβάν που απειλεί την ασφάλεια της εγκατάστασης. Αμέσως το σύστημα “χτυπάει κόκκινο” και ενεργοποιεί αυτόματα το συναγερμό.

Να σημειωθεί ότι την ίδια στιγμή ειδοποιείται και η Ελληνική Αστυνομία, προκειμένου να επέμβει σε περίπτωση που συντρέχουν οι απαραίτητες προϋποθέσεις, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις και η ίδια η εταιρεία που έχει το Κέντρο Λήψης Σήματος μεριμνά για να μεταβεί στο χώρο για έλεγχο.

” Τα στοιχεία από την Ελληνική Αστυνομία και τη Πυροσβεστική”

Συνεχίζοντας το ρεπορτάζ, δώσαμε έμφαση στα επίσημα στοιχεία σχετικά με την εγκληματικότητα, τα οποία έχει δώσει στη δημοσιότητα το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, σε μια προσπάθεια να κατανοήσουμε τα ποιοτικά και ποσοτικά δεδομένα των αποτελεσμάτων που εξάγονται από τη συνεργασία Κέντρων Λήψης Σήματος-ΕΛ.ΑΣ-Πυροσβεστικό Σώμα.
Σύμφωνα λοιπόν με τους κωδικούς εγκληματικότητας και περιστατικών του Πυροσβεστικού Σώματος και της Ελληνικής Αστυνομίας, παρατηρούμε ότι τα τελευταία δύο έτη και ειδικότερα το 2019 έχουν αυξηθεί οι κλοπές και οι διαρρήξεις, πολλές εξ’αυτών σε οικίες και επιχειρήσεις, ενώ από την άλλη πλευρά έχουν μειωθεί οι ληστείες. (Δείτε εδώ)
Παράλληλα, το Πυροσβεστικό Σώμα δέχτηκε περίπου 55.000 κλήσεις για αστικά συμβάντα το 2019, με ανώτατες πηγές από την Πυροσβεστική να επισημαίνουν στο Securitynews.gr ότι πάνω από 10% είναι ψευδείς αναγγελίες, γεγονός που αποτυπώνεται και στον σχετικό πίνακα (Δείτε εδώ)
” Συνεργασία Κέντρων Λήψης Σήματος με Αρχές”
Στον αντίποδα, τα στοιχεία τα οποία καταφέραμε να συγκεντρώσουμε σύμφωνα με τα δεδομένα που βρίσκονται στο διαδίκτυο από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου, αναδεικνύουν μια ακόμη παράμετρο, εκείνη της αυξημένης χρήσης και διαχείρισης σημάτων μέσα από μια ευρεία γκάμα συνδρομητών η οποία βάση υπολογισμών εκτελεί πάνω από 1.000.000 κλήσεις προς την Ελληνική Αστυνομία! Ενδεικτικά μια έκ των μεγαλύτερων εταιρειών εκτελεί 272.750 κλήσεις προς την ΕΛ.ΑΣ/ έτος, δηλαδή 750 κλήσεις/ ημέρα!
Στο σημείο αυτό τίθεται ένα σημαντικό ερώτημα, αυτό του κατά πόσο τα περιστατικά που διαβιβάζονται στην Ελληνική Αστυνομία και κατ’επέκταση και στο Πυροσβεστικό Σώμα ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Ανώτατο στέλεχος που εργάζεται σε μεγάλη εταιρεία του κλάδου, θέλοντας να διατηρήσει την ανωνυμία του τονίζει στο Securitynews.gr ότι: “Τα πραγματικά περιαστικά σε ετήσια βάση για την εταιρεία του, μόνο για το έτος 2019 ήταν κάτω από 500”.

Υπό αυτό το πρίσμα και έχοντας υπόψιν τα προαναφερόμενα ποσοτικά και ποιοτικά δεδομένα, απευθυνθήκαμε για περεταίρω πληροφορίες στον κ.Γιώργο Ζαριφόπουλο σχεδιαστή και μελετητή συστημάτων ασφαλείας με εμπειρία και εξειδίκευση στο συγκεκριμένο κομμάτι.

Ο κ.Ζαριφόπουλος κατά το παρελθόν έχει σχεδιάσει και υλοποιήσει:
  • Mobile Panic button app για λογαριασμό μεγάλης εταιρείας συστημάτων ασφαλείας.
  • Extended Version αποτρεπτικής επέμβασης drone-security σε συνεργασία με την Mindcore.
  • Πλήθος συστημάτων ασφαλείας για μεγάλες εταιρείες του κλάδου.
Σε ερώτηση μας σχετικά με το ποια είναι εκείνα τα βήματα και οι συμβουλές που θα ήθελε να επισημάνει προκειμένου να ενισχυθεί ο κλάδος της ασφάλειας και ιδιαίτερα το ζήτημα της σωστής χρήσης και αξιοποίησης ποσοτικών και ποιοτικών δεδομένων από τα Κέντρα Λήψης Σήματος και της εταιρείες ΙΕΠΥΑ, ο κ.Ζαριφόπουλος σημείωσε ότι: “Οι τεχνολογικές εξελίξεις των τελευταίων ετών ιδιαίτερα στον τομέα της πληροφορικής και των τηλεπικοινωνιών, έχουν επηρεάσει θετικά τα Κέντρα Λήψης Σημάτων και κατ’επέκταση και των εταιρειών που βρίσκονται στον κλάδο της ασφαλείας. Βέβαια ακόμη και σήμερα παραμένει μετέωρο και συχνά αβέβαιο το κατά πόσο η εκπαίδευση των τεχνικών που εργάζονται στις εταιρείες είναι αξιόπιστη και  κατ’επέκταση επικαιροποιημένη, πράγμα που οφείλει να προβληματίσει τους ιδιοκτήτες των συγκεκριμένων επιχειρήσεων”.
Παράλληλα ο κ.Ζαριφόπουλος απαντώντας στο τι μπορεί να γίνει για να αλλάξουν τα πράγματα προς μια καλύτερη κατεύθυνση, επισήμανε πως ” Θα πρέπει να ξεκινήσει άμεσα μια ταχύτερη και αποτελεσματικότερη εκπαίδευση των τεχνικών από τις εταιρείες, υπό το πρίσμα όχι της απλής και μόνο κατοχής “αγορασμένων” πιστοποιήσεων, αλλά τουναντίον της κατάρτισης μέσω σοβαρών προγραμμάτων και εγγυημένων ωρών παρακολούθησης από το κάθε στέλεχος των εταιρειών”.
Επιπροσθέτως, όπως τονίζει στο Securitynews.gr ο κ.Ζαριφόπουλος “Σε αυτό θα μπορούσε να βοηθήσει και το Ελληνικό Κράτος, μέσω της δημιουργίας Ακαδημίας Ασφαλείας σε αρχικό στάδιο για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της ασφαλείας. Έτσι σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και με ενσωμάτωση και της Κυβερνοασφάλειας να υπάρξει μια συντονισμένη προσπάθεια αποτροπής εγκληματικών ενεργειών”.
Σημαντικός παράγοντας στη δύσκολη εξίσωση ασφαλείας που θα κληθούν να λύσουν τα στελέχη ασφαλείας που εργάζονται στον κλάδο της ασφάλειας, αποτελεί και το κατά πόσο θα υπάρξει μέριμνα για τον ανθρώπινο παράγοντα, ο οποίος αποτελεί ίσως τη σημαντικότερη παράμετρο. Και αυτό διότι όπως προσθέτει ο κ.Ζαριφόπουλος: “Η επαρκής στελέχωση του Κεντρικού Σταθμού και η επένδυση στη συνεχή επιμόρφωση των εργαζομένων στα προγράμματα, αποτελούν τη λύση προκειμένου ο πελάτης να απολαμβάνει ποιοτικές και αποτελεσματικότερες υπηρεσίες”.
Στο πρακτικό επίπεδο όπως μας πληροφορεί ο κ.Ζαριφόπουλος, “Κάθε Κεντρικός Σταθμός και εταιρεία ΙΕΠΥΑ θα πρέπει να έχει σύγχρονα λογισμικά προγράμματα που να δίνουν τη δυνατότητα στο ανθρώπινο δυναμικό των Κέντρων Λήψης Σημάτων να είναι πιο άμεση η λήψη και επεξεργασία του σήματος. Ενώ θα πρέπει να υπάρχουν και διαθέσιμες εφεδρείες συστημάτων (Hot Spares) για άμεση ανάληψη σε πιθανό σφάλμα υλικού, ασφάλεια Backup σε όλο το φάσμα των λειτουργιών και ενεργά συμβόλαια κάλυψης και 24ωρης υποστήριξης όλων των συστημάτων του. Όμως εκτός από την ενίσχυση στο επίπεδο της εκπαίδευσης του προσωπικού θα πρέπει να δοθεί έμφαση και στο κτήριο του κεντρικού σταθμού, καθώς εκείνο ” Θα πρέπει να πληροί τις προδιαγραφές ασφαλείας που απαιτούνται για να στεγαστεί ένα Κέντρο Λήψης Σημάτων, ενώ οφείλει να διαθέτει όλα τα απαιτούμενα συστήματα ασφαλείας και τις μηχανολογικές, ηλεκτρονικές, τηλεπικοινωνιακές εγκαταστάσεις για την 24ωρη λειτουργία του Κέντρου Λήψης Σημάτων” συμπληρώνει ο κ.Ζαριφόπουλος.
Εν κατακλείδι, λαμβάνοντας υπόψιν όλα τα παραπάνω, δεν θα μπορούσε να μην αναφερθεί και ο ρόλος των ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων, όπου πλέον λύσεις όπως θερμικές κάμερες και AI Video Analytics δίνουν τη δυνατότητα για περεταίρω ενίσχυση και θωράκιση του κλάδου της ασφάλειας. Βέβαια όπως υποστηρίζει ο κ.Ζαριφόπουλος, για να φτάσουμε στο σημείο να προωθήσουμε τέτοια τεχνολογία στο κατά βάση “γερασμένο ιδεολογικά προσωπικό της ασφάλειας, οφείλουμε να αλλάξουμε πρώτα εμείς και να κατανοήσουμε ότι οι αλλαγές στο κομμάτι της ασφάλειας δεν πρόκειται να υλοποιηθούν με ευχολόγια και αφηρημένες μελλοντικές δεσμεύσεις , αλλά με όρεξη, κίνητρο και δημιουργικότητα προκειμένου οι τεχνολογικές καινοτομίες που λαμβάνουν χώρα στο εξωτερικό να πραγματοποιηθούν επιτέλους και στην Ελλάδα”.