Πρόστιμο ύψους 1,5 δισεκατομμυρίου ευρώ επέβαλε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην Google για αθέμιτο ανταγωνισμό.

Σύμφωνα με την Κομισιόν, η Google, μέσω του #AdSense και εκμεταλλευόμενη τη δεσπόζουσα θέση της στην αγορά των διαδικτυακών αναζητήσεων, επέβαλε περιοριστικούς όρους σε τρίτες ιστοσελίδες, με στόχο να περιορίσει τον ανταγωνισμό.

«Η Επιτροπή αποφάσισε να επιβάλλει στην Google πρόστιμο 1,49 δισεκατομμυρίων ευρώ για παραβίαση των αντιμονοπωλιακών κανόνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης» δήλωσε η αρμόδια Επίτροπος Ανταγωνισμού, Μαργκρέτε Βεστάγκερ. «Η Google επιδόθηκε σε παράνομες πρακτικές κατά τη μεσολάβηση σε διαφημίσεις μέσω μηχανών αναζήτησης, με στόχο να θωρακίσει την κυρίαρχη θέση της στην αγορά.»

Πώς η Google «αφάνιζε» τον ανταγωνισμό

Ιστοσελίδες όπως αυτές εφημερίδων ή ταξιδιωτικών οδηγών συνήθως έχουν ενσωματωμένες μηχανές αναζήτησης.

Από το 2006, η Google υποχρέωνε αυτές τις ιστοσελίδες, μέσα από «ρήτρες αποκλειστικότητας» στα συμβόλαια που υπέγραφε μαζί τους, να παρουσιάζουν μόνο δικές της διαφημίσεις στα αποτελέσματα των αναζητήσεων.

Από τον Μάρτιο του 2009, άρχισε να αντικαθιστά τις «ρήτρες αποκλειστικότητας» με ρήτρες «Προνομιακής Τοποθέτησης».

Με αυτές διασφάλιζε για τις δικές της διαφημίσεις τις πιο κερδοφόρες θέσεις στα αποτελέσματα των αναζητήσεων, εξασφαλίζοντας έτσι τα περισσότερα κλικ για τις δικές της διαφημίσεις. Επίσης, ανάγκαζε τις τρίτες ιστοσελίδες να ζητούν δική της έγγραφη συναίνεση πριν προχωρήσουν σε αλλαγές στην τοποθέτηση διαφημίσεων από ανταγωνιστές.

Η Google έβαλε τέλος σε αυτές τις πρακτικές από το 2016, μετά από σχετική παρέμβαση της Κομισιόν.


«Βροχή» τα πρόστιμα

Είναι το τρίτο πρόστιμο που επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην Google τα τελευταία δύο χρόνια.

Τον Ιούλιο του 2017, της επέβαλε πρόστιμο 4,34 δισεκατομμυρίων ευρώ και πάλι για πρακτικές αθέμιτου ανταγωνισμού, καθώς χρησιμοποιούσε το λειτουργικό της σύστημα Android προκειμένου να προωθεί δικά της προϊόντα.

Τον Ιούνιο του 2016, το πρόστιμο ύψους 2,42 δισ. ευρώ αφορούσε στην Alphabet, μητρική εταιρεία της Google, λόγω της κατάχρησης της δεσπόζουσας θέσης στην αγορά των μηχανών αναζήτησης.

Πολλοί είναι, ωστόσο, αυτοί που αμφισβητούν την αποτελεσματικότητα αυτών των προστίμων καθώς ανέρχονται σε πολύ χαμηλό ποσοστό του τζίρου του διαδικτυακού κολοσσού.

 

Τι απαντά η Google

Με μια λιτή δήλωση αντέδρασε η Google. Όπως ανέφερε ο αντιπρόεδρος διεθνών υποθέσεων της Google, Κεντ Γουόκερ: «Ανέκαθεν πιστεύαμε ότι οι υγιείς, ακμάζουσες αγορές είναι προς το συμφέρον όλων. Έχουμε ήδη υλοποιήσει ένα ευρύ φάσμα αλλαγών στα προϊόντα μας, προκειμένου να ανταποκριθούμε στους προβληματισμούς της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Τους προσεχείς μήνες θα κάνουμε περαιτέρω επικαιροποιήσεις προκειμένου να δώσουμε μεγαλύτερη προβολή στους ανταγωνιστές, στην Ευρώπη».

gr.euronews.com