European Union Flags

Κοινό σχέδιο δράσης για την καταπολέμηση της παραπληροφόρησης στο Διαδίκτυο θα υποβάλουν μέχρι το τέλος του έτους η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Εξωτερικής Δράσης. Η Ένωση “χτίζει” σταδιακά τη στρατηγική της για την καταπολέμηση της διαδικτυακής παραπληροφόρησης, με στόχο να εφαρμόσει κάποια πρώτα μέτρα πριν από τις εκλογές για την ανάδειξη των νέων μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου πριν από τις εκλογές της Ε.Ε. τον Μάιο του 2019.

Χθες, εκπρόσωποι των διαδικτυακών πλατφορμών και του διαφημιστικού κλάδου παρέδωσαν στην Επίτροπο, αρμόδια για θέματα Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας, κυρία Mariya Gabriel, επιμέρους χάρτες πορείας για το συγκεκριμένο θέμα. Οι χάρτες πορείας περιγράφουν μέτρα για την εφαρμογή του Κώδικα Ορθής Πρακτικής για την καταπολέμηση της παραπληροφόρησης στο Διαδίκτυο, που συμφωνήθηκε στις 26 Σεπτεμβρίου. Οι επιμέρους χάρτες πορείας, που περιγράφονται στον Κώδικα, περιλαμβάνουν συγκεκριμένες δράσεις από τις πλατφόρμες για καταπολέμηση της παραπληροφόρησης σε όλα τα κράτη – μέλη της Ε.Ε. Για παράδειγμα, οι διαδικτυακές πλατφόρμες θα εξασφαλίσουν περισσότερη διαφάνεια στην πολιτική διαφήμιση, θα προσφέρουν κατάρτιση για τις πολιτικές ομάδες και τις εκλογικές αρχές ή θα εντείνουν τη συνεργασία τους με τους φορείς εξακρίβωσης γεγονότων.

Αξιολόγηση
“Έχω ζητήσει από το διαφημιστικό τομέα να μας παρουσιάσει απτά μέτρα για την καταπολέμηση της παραπληροφόρησης στον Κώδικα. Οι δεσμεύσεις που περιλαμβάνονται σε αυτόν, αντιπροσωπεύουν ένα πρώτο θετικό αποτέλεσμα της προσέγγισης της Επιτροπής για την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης στο Διαδίκτυο”,σχολίασε η Επίτροπος. Όπως πρόσθεσε η ίδια: “Δεν αρκεί να υπάρχει ο Κώδικας στα χαρτιά, αλλά πρέπει να εφαρμοστεί αποτελεσματικά και να ακολουθήσουν δράσεις. Θα παρακολουθώ εκ του σύνεγγυς την πρόοδο που σημειώνεται και θα αξιολογήσω, έως το τέλος του έτους, εάν έχει σημειωθεί επαρκής πρόοδος ή εάν απαιτούνται περαιτέρω ενέργειες, ιδίως ενόψει των επερχόμενων ευρωπαϊκών εκλογών”.

Ο Κώδικας
Ο Κώδικας Ορθής Πρακτικής έχει τη λογική της αυτορρύθμισης, αφού εφαρμόζεται σε εθελοντική βάση και καθορίζει συγκεκριμένα βήματα για την καταπολέμηση της παραπληροφόρησης. Διαδικτυακές πλατφόρμες όπως το Google, το Facebook, το Twitter και το Mozilla έχουν παρουσιάσει λεπτομερείς ατομικούς χάρτες πορείας, που περιέχουν συγκεκριμένες ενέργειες και εργαλεία τους κατά της παραπληροφόρησης. Οι ενώσεις EACA, EDIMA, IAB Europe, UBA και WFA υπέγραψαν, επίσης, τον Κώδικα Ορθής Πρακτικής, δεσμευόμενες για την τήρησή του. Θυμίζουμε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ζητήσει, μεταξύ άλλων, την απόσυρση των διαφημιστικών εσόδων από μέσα και πλατφόρμες που διαδίδουν “ψεύτικες ειδήσεις”. Οι εταιρείες τεχνολογίας, από την πλευρά τους, στο πλαίσιο του Κώδικα, συμφώνησαν ότι θα παρακολουθούν την κακή χρήση αυτοματοποιημένων bots για τη διανομή ψευδών ειδήσεων και θα διευρύνουν τη δυνατότητα των χρηστών να υποβάλλουν καταγγελίες για ύποπτες περιπτώσεις.